مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

سلولهای فتوولتاییک ارگانیک





 سلولهای فتوولتاییک ارگانیک
 

 

مهندس آسیه السادات قرشی با راهنمایی دکتر جلیل اولیا :

کلید واژگان : انرژی خورشیدی ، فتوولتاییک ، سلول های فتوولتاییک ارگانیک ، مراکز تجاری ، اقتصاد
چکیده :

فتوولتاییک به سیستمی گفته می شود که انرژی خورشیدی را مستقیما به انرژی الکتریکی تبدیل می کند . در این سیستم بدون استفده از فرآیند ترمودینامیک انرژی تشعشعی فوتونهای نور خورشید با راندمان 5 تا 25 درصد ، مستقیما به انرژی الکتریکی تبدیل می شود . ایده سلولهای فتوولتاییک ارگانیک با نگرش به برطرف ساختن معایب سلول فتوولتاییک سیلیکونی نظیر تحت تاثیر قرار دادن معماری بنا و هزینه بالا ، در سال 2006 میلادی در آلمان مطرح شد . این سلولها در مقایسه با نوع سیلیکونی ، سبک تر ، ارزان قیمت تر ، ( امکان تولید انبوه آن به سادگی وجود دارد ) و انعطاف پذیرتر بوده ، امکان استفاده از آن به شکل مدولار یا در قطعات سفارشی وجود دارد . از آنجا که سلولهای فتوولتاییک ارگانیک به سادگی قابلیت حل شدن در حلال های ویژه را دارند ، می توانند با این متریال فرعی نظیر شیشه ، پلاستیک و حتی کاغذ ترکیب شده ، الکتریسیته تولید نمایند . هم چنین این سلولها می توانند از تمامی نورهای موجود در محل نظیر لامپ های روشن در بنا نیز برای تامین مجدد الکتریسیته استفاده نمایند ، از اینرو استفاده از آنها در اماکنی نظیر مراکز تجاری توجه محققان را به خود جلب نموده است . نحوه تولید انرژی توسط این سلولها و مزایای آنها در صرفه جویی در انرژی مصرفی ساختمان ها موضوع این پژوهش است .

مقدمه :

سلول های فتوولتاییک معمولی بیش از سیلیکون که یک ماده شکننده و گران قیمت است ساخته می شوند ، از این رو استفاده گسترده از آنها در بناهایی نظیر مراکز تجاری به صرفه نیست . از این رو در سالهای اخیر رویکرد ویژه ای به استفاده از سلولهای فتوولتاییک ارگانیک شکل گرفته است . این سلول ها از مواد پلیمری ساخته شده دارای 3 بخش الکترون دهنده ، الکترون گیرنده و حلال می باشند .
بخش الکترون دهنده سلول های ارگانیک را مولکولهای کربن تشکیل می دهند . این بخش اغلب از پلیمرها ساخته شده که تغییر مکان الکترونهای آزاد حاصل از پیوند اربیتال ماده ی الکترون گیرنده و حلال می باشند . بخش الکترون دهنده سلول های ارگانیک را مولکول های کربن تشکیل می دهند . این بخش اغلب از پلیمرهایی ساخته شده که تغییر مکان الکترون های آزاد حاصل از پیوند اربیتال های ماده ی الکترون گیرنده در آن صورت می گیرد . این الکترون ها ممکن است در اثر تحریک توسط نور یا امواجی با طول موج نزدیک به بخش مرئی طیف نوری آزاد شده باشند . در حقیقت اختلاف انرژِی بین بالاترین اربیتال مولکولی اشغال شده ماده الکترون دهنده با پایین ترین اربیتال مولکولی اشغال شده ماده انرژی گیرنده ، تعیین کننده میزان نوری است که می تواند توسط سلول جذب شود از آنجا که سلولهای فتوولتاییک ارگانیک به سادگی قابلیت حل شدن در حلال های ویژه را دارند ، می توانند با انواع متریال های فرعی نظیر شیشه ، پلاستیک و حتی کاغذ ترکیب شده ، الکتریسیته تولید نمایند .

سلول های فتو ولتاییک ارگانیک :

تغییرات اقلیمی و افزایش هزینه انرژی در سراسر جهان ، محققان را به تحقیق درباره روشهای ارزان و در دسترس مهار انرژی خورشید ، به عنوان فراوان ترین انرژی تجدید پذیر متمایل ساخته است . فتو ولتاییک به سیستمی گفته می شود که انرژی خورشید را مستقیما به انرژی الکتریکی تبدیل می کند . در این سیستم بدون استفاده از فرایند ترمودینامیک انرژی تشعشعی فوتونهای نور خورشید با راندمان 5 تا 25 درصد ، مستقیما به انرژی الکتریکی تبدیل می شود .
گرچه سیستم های فتوولتاییک نسبت به سایر منابع تولید انرژی مزایای بسیاری دارند ، لیکن معایب سلول های فتوولتاییک معمولی نظیر تحت تاثیر قرار دادن طراحی معماری بنا و هزینه های بالای ساخت آن ( به علت استفاده از سیلیکون ) محققان را بر آن داشت که به مصالح جایگزینی برای سیلیکون بپردازند . سلول های فتوولتاییک ارگانیک ، حاصل تلاش محققان در این زمینه است . این سلول ها در مقایسه با نوع سیلیکونی ، سبک تر ، ارزان قیمت تر ( قابلیت تولید انبوه ) و انعطاف پذیر تر بوده ، امکان استفاده از آن به شکل مدولار یا در قطعات سفارشی وجود دارد . هم چنین این سلول ها نسبت به سلول های سیلیکونی اثرات زیست محیطی کمتری دارند .
توان فوق العاده بالا سلول های فتوولتاییک ارگانیک در جذب نور ، امکان استفاده از فیلم های نازکی به ضخامت تنها یک هزارم تار موی انسان یا یک دهم میکرون را فراهم می آورد . از آنجا که فیلم های فتوولتاییک معمولی ضخامتی بسیار بیشتر از این داشته و مانعی در عبور نور ایجاد می کنند ، استفاده از سلول های فتوولتاییک معمولی در مکان هایی که نیاز به عبور نور است (نظیر پنجره ها ) نظر محققان را به خویش جلب نموده است .
سلول های فتوولتاییک ارگانیک به علت نوع و میزان متریال به کار رفته در ساخت و نیز هزینه های ساخت پایین تر ، از یک سو امکان کاهش هزینه ها را به مقدار زیادی فراهم آورده ، از سوی دیگر امکان استفاده از آنها در همه جا وجود دارد . گرچه در حال حاضر بازدهی این سلول ها در حدود 5 درصد بوده ، با توجه به پایین بودن هزینه های ساخت برای استفاده در مراکز تجاری مناسب می باشند ، لیکن تلاشهای گسترده ای برای افزایش بازدهی این سلول ها در حال انجام است .

اساس کار سلول های فتو ولتاییک

اساس کار سلول های خورشیدی مرکب انتقال الکترون بین دو ماده مختلف در اثر محرکی به نام نور است . از این رو به این سیستم ها ، سیستم های دهنده – گیرنده الکترون نیز اطلاق می شود . در این سلول ها از متریال های الکترون دهنده و الکترون گیرنده به جای اتصالات سیلیکونی استفاده شده است . انتقال الکترون بین دو ماده ، از طریق تبدیل دو متریال به فاز گاز در فضای خلا تعبیه شده بین آن دو و جداسازی اکترون های آزاد یک ماده و انتقال آن به دیگری است . برای این منظور ، ابتدا ماده ی دهنده الکترون و ماده ی گیرنده آن در یک حلال حل می شوند و سپس با افت انرژی یا چرخش و یا ورود یک ماده فرعی محرک ، برانگیخته می شوند .
تحقیقات نشان می دهد که بیشترین بازدهی سلول های فتوولتاییک ارگانیک در آرایشی به دست می آید که در آن یک زنجیره پلیمر الکترون دهنده و ترکیباتی از فولیرین به عنوان ماده الکترون گیرنده در یک حلال واسطه ترکیب شده و به تبادل الکترون برای تولید الکتریسیته می پردازند . از این رو بیشترین تحقیقات پژوهش گران برا افزایش بازدهی این سلول ها بر بهبود خواص دو ماده الکترون دهنده و الکترون گیرنده متمرکز گشته است .
با انتخاب بهینه مصالح می توان بازده سلول های ارگانیک خورشیدی را به بهترین سلول های سیلیکونی نزدیک ساخت . از این رو ترکیبات متنوعی از فولیرین برای استفاده در ماده الکترون گیرنده مورد آزمایش قرار گرفته و به موفقیتهایی نیز دست یافته است : افزایش میزان جذب نوری ، بهبود قابلیت حل پذیری ، قابلیت امتزاج با ماده الکترون دهنده بدون از دست دادن خواص ماده اصلی و افزایش سطح انرژی پایین ترین اربیتال اشغال نشده ماده الکترون گیرنده از جمله این موفقیتها است . با این وجود تحقیقات انجام گرفته برای تشخیص ویژگیهای بهینه ماده الکترون دهنده نتایج مطلوبی در بر نداشته است . از این رو اکنون بیشترین تحقیقات پژوهشگران برای افزایش بازدهی این سلول ها بر بهبود خواص دو ماده الکترون دهنده و الکترون گیرنده متمرکز گشته است .
از آنجا که اساس کار سلول های خورشیدی مرکب انتقال الکترون بین ماده مختلف در اثر محرکی به نام نور است ، به این سیستم ها سیستم های دهنده – گیرنده الکترون نیز اطلاق می شود . در این سلول ها از متریال های الکترون دهنده و الکترون گیرنده به جای اتصالات سیلیکونی استفاده شده است . تابش نورهای مرئی بر سیستم منجر به انتقال الکترون از ماده الکترون دهنده به مولکولهای فولیرین می شود ، از این رو زنجیره ی پلیمر تحت القای نوری قرار گرفته ، تبدیل به یک یون منفی می شود که به شدت نا پایدار بوده در زنجیره جا به جا می شود و در نهایت به تولید الکتریسیته می انجامد . این فرایند با استفاده از شیوه هایی نظیر رزونانس پارامغناطیسی الکترون کنترل می شود .
ساده ترین شکل پیکره بندی موجود ، ساندویچ کردن یک فیلم (لایه نازک ) از پلیمرهای الکترون دهنده در یک سطح مسطح ، ساندویچ است . در این صورت الکترون هایی که از متریال الکترون دهنده جدا می شوند در فصل اتصال منتشر شده و به متریال الکترون گیرنده می پیوندند . به مرور زمان عدم صرفه اقتصادی پیکر بندی مسطح توسط محققان مورد توجه قرار گرفت ، زیرا حامل های بار تنها می توانستند در طولی برابر با 3 تا 10 نانومتر ، منتشر شوند . از این رو سلول های خورشیدی می بایست تا همین میزان ضخامت داشته باشند . لیکن نازک بودن منجر به جذب نور کمتر توسط سلول می گشت . برای حل این مساله سلول های جدیدی خلق شد که دارای یک سطح واصل بین دو لایه الکترون گیرنده و الکترون دهنده بود . لایه های مختلف این سلولها عبارتند از :

  1. فیلم های پلیمری (ارگانیک )
  2. رساناهایی که امکان عبور نور را فراهم می آورند .
  3. لایه حامل بار
  4. لایه حساس در برابر نور
  5. لایه حامل بار
  6. الکترود فلزی

لایه حساس در برابر نور ترکیبی از پلیمرها و مولکول های فولیرین (مولکول های 60 اتم کربن ) است که به فرم توپ فوتبال در کنار یکدیگر قرار گرفته اند . هنگامی که الکترون های آزاد وارد مرز بین دو ماده می شوند ، شکافته شده و الکترون ها از پلیمر به لایه ی زیرین منتقل می شوند ، در حالی که بارهای مثبت پلاستیک وارد لایه بالایی می شوند ، در نتیجه جریان الکتریکی ایجاد می شود .

کاربرد سلول های فتوولتاییک ارگانیک در معماری

از جمله موارد مهم استفاده از سلول های خورشیدی مرکب ارگانیک کاربردهای معماری آن است ، چرا که این سلول ها دارای طول عمر بالایی بوده و از آنجا که متریال های پلاستیکی نرم بوده ، تحمل بالایی در برابر تغییرات درجه حرارت در طول عمر مفید خود دارند به علاوه با استفاده از این سلولها در پنجره های ساختمان می توان امکان عبور نور و تولید برق را همزمان در اختیار داشت .
از آنجا که این سلول ها علاوه بر نور خورشید می توانند از سایر نورهای مرئی موجود در محیط نیز به منظور القای نوری بهره گرفته ، مجددا تولید الکتریسیته نمایند ، استفاده از این سلول ها در مکان هایی نظیر اماکن تجاری که از تجهیزات روشنایی به میزان زیادی بهره گرفته می شود ، بسیار مناسب خواهد بود . به علاوه این سلول ها با انعطاف پذیری بالایی که دارند ، کاملا با طراحی معماری بنا ترکیب شده ، اشکالی در خلق فرم های زیبا ایجاد نمی کنند .
سلول های فتوولتاییک ارگانیک در مقایسه با نوع سیلیکونی ، سبکتر ،ارزان قیمت تر (امکان تولید انبوه آن به سادگی وجود دارد ) و انعطاف پذیر تر بوده ، امکان از آن به شکل مدولار یا در قطعات سفارشی وجود دارد . هم چنین این سلول ها نسبت به سلول های سیلیکونی اثرات زیست محیطی کمتری دارند . از دیگر مزایای سلول های فتوولتاییک ارگانیک علاوه بر شفافیت و انتقال نور ، امکان ساخت آنها به انواع رنگها مختلف که اغلب رنگهای طبیعی است ، می باشد . برای مثال می توان از کلروفیل گیاهان برای تولید سلول های سبز رنگ استفاده نمود .
بدین ترتیب علاوه بر استفاده بهینه از انرژی خورشیدی و سایر منابع نوری موجود در بنا ، در ساخت این سلول ها از مصالح طبیعی استفاده شده و یک سیستم دوستدار محیط زیست که بدان آسیبی نمی رساند ، حاصل می شود .

نتیجه :

تغییرات اقلیمی و افزایش هزینه انرژی در سراسر جهان ، محققان را به تحقیق در باره روشهای ارزان و در دسترس مهار انرژی خورشید ، به عنوان فراوان ترین انرژی پذیر متمایل ساخته است . معایب سلول های فتوولتاییک معمولی نظیر تحت تاثیر قرار دادن طراحی معاری بنا و هزینه های بالای ساخت آن ( به علت استفاده از سیلیکون( منجر به رویکرد به ساخت و گسترش استفاده از سلول ها فتوولتاییک ارگانیک گشت .
توان فوق العاده بالای سلول های فتوولتاییک ارگانیک در جذب نور امکان گسترش استفاده فیلم ها نازکی به ضخامت تنها یک هزارم تار موی انسان با یک دهم میکرون را فراهم می آورد. از آنجا که فیلم های فتوولتاییک معمولی ضخامتی بسیار بیشتر از این داشته و مانعی در عبور نور ایجاد می کنند ، استفاده از سلول های فتوولتاییک معمولی در مکان هایی که نیاز به عبور نور است (نظیر پنجره ها ) نظر محققان را به خویش جلب نموده است . از این رو طیف وسیعی از کاربردهای سلول های فتوولتاییک ارگانیک به استفاده های معماری جایی که نیاز همزمانی به عبور نور و تولید برق وجود دارد ، باز می گردد.
پیشرفتهای صورت گرفته در این زمینه نظیر استفاده از اکسیدهای فلزی نازک که همزمان قابلیت عبور نور را فراهم آورده و نیز تولید شیشه های رنگی با استفاده از مواد طبیعی از جمله مواردی است که موجب افزایش توجه به استفاده از این سلول ها در صنعت ساختمان و صرفه جویی در مصرف انرژی گشته است .

  • دکتر جلیل اولیا :

    به نظر من سلولهای فتوولتاییک ارگانیک از سلولهای فتوولتاییک مجزا هستند . این پدیده جدید می تواند در معماری نیز تاثیر گذار باشد .

  • دکتر محمد منصور فلامکی :

    ما چگونه می توانیم از فراورده هایی که هنوز در حال گسترش و توسعه است از سال 2007 تا کنون با مسائل پیش رو مواجه شده و با وجود نارسایی هایی که می توانیم در این سیستم ها پیدا کنیم به این راه ادامه دهیم ؟ از هزینه ای که ما در تولید این انرژی در قیاس با منابع دیگر انرژی صرف می کنیم ، چه چیزی به دست می آوریم ؟
    ما در ایران به صورت رایگان دارای انرژی خورشیدی هستیم . به نظر من یک مساله اساسی در این جا وجود دارد و آن این است که ما در گذار از معماری سنتی که بسیاری از مسائل همیشه مورد توجه آن بوده و همه مسائل خودش را به نظم حل کرده است ، وارد قرن بیستم شده و پذیرای بسیاری از تحولات می شود که پایه گذار آن مهندسی ساختمان است و معماری نیست به جایی می رسد که شکوفایی معماری به عنوان یک فرآورده معماری به عنوان یک جامه کهنه قدیمی شده دیگر صورت نمی گیرد معماری از طریق دانش مهندسی متکی بر فآورده های بسیار مقاوم تر و دارای قابلیت انعطاف بیشتر در زمینه شکل آنقدر غنی می شود که موضوع را پیچیده می کند .
    این پیچیدگی موضوع تا اواسط قرن گذشته ادامه می یابد تا جایی عزیزان شخصیتی مانند واکس من پیدا می کنند که او تحولی اساسی در ساختمانها ایجاد می کند و کتاب ارجمند او با عنوان رویکردی نو در معماری به چاپ می رسد . اندیشه اصلی واکس من در این زمینه این است که در معماری به قید متعهد بودن به آفرینش هنری و قید حرمت گذاری بر همه ارزشها ما از یک نظمی استفاده کنیم و نظم را تعریف کنیم . تعریف این نظم به صورت نسبتا جدی صورت می گیرد .
    حاصل سخن این است که این رویکرد معماری به طرف یک فضای کاملا نو از ریشه و بر پایه نظامی مشخص صورت می گیرد . نظامی که در خود الگوهایی را تدوین می کند که این الگوها روی به ماده – انرژی و یا روی به رنگ دارند و بر شاخصهای بازی با رنگ اثرگذاری می کنند . این ابزارها باید وارد سیستم جدی تری شوند که این سیستم جدی برای ما شبکه های مدولار تعریف می شوند .
    واکس من تحول اساسی در معماری به وجود آورده است و از انها خواسته است که معماران کاملا آزادانه حرکت کنند ، آزادی معمار در تدوین فضا مطلقا محدود نشده است . اما از سسیتم های مدولار تابعیت می کند که اینها آزادانه در دست معمار تدوین می شوند و هر کدام از شبکه ها موظف هستند که که خود را با 7 یا 6 شبکه دیگر هماهنگ کنند ، یک شبکه مدولار داریم که از اندازه های بهینه برای کاربریها سخن می گوید مانند کاربریها در فضای مسکونی ، مدارس ، فضای اداری ، خدماتی و غیره .
    مدول پایه برای این شبکه ها در اختیار هر معاری است که بر اساس تجربه های خود می تواند تعیین کننده آن باشد . این مدول پایه می تواند بر اساس تجربه هایی که در هر شهر یا دیاری وجود دارد تغییر نماید . اگر مدول پایه 10 سانتی متر شود راه را به جای متفاوتی می برد تا زمانیکه ما آن را به 30 سانتی متر برسانیم . اگر به 25 سانتی متر برسانیم معمولا با اشکالات ترسیم مواجه می شویم . این تعیین اندازه دستاورد تجربه است . ما اندازه پایه ای داریم که این اندازه در سیستم خاصی یا در یک منظومه مدولار وارد می شود .
    این سیستم و منظومه حساب شده هستند و به معمار اجازه نمی دهند بعد از تدوین آن ، آنرا تغییر دهد . زمانی ما به دلیل نیاز واقعی ای که در معاری داریم به پیش ساخته متوسل می شویم و عناصر خود را پیش ساخته تعریف می کنیم . در تجربه های این سالها یعنی از نیمه اول قرن بیستم تا نیمه همین قرن هیچ محدودیتی برای هیچ معماری در زمینه اینکه بتواند به هر چه که می خواهد برسد و به قید پیش ساختگی و نظم یافتگی روی مواد اولیه و اندیشه های اولیه ساختاری تمرکز کند وجود ندارد .
    امروز در تهران شاهد این هستیم که با سیستم های پیش ساخته و پیشرفته مدولار معماری می کنیم بانک مرکزی و برخی از ادارات دولتی این امر را انجام می دهند . تا اینجای کار به مشکلی برنمی خوریم مساله زمانی مطرح می شود که ما بگوییم یک فراورده تازه داریم و این فرآورده تازه در گذار از قرن بیستم به قرن بیست و یکم به دست می آید و این باید بتواند با نظام فکری ما که خود را با نظام بسیار سنجیده ای که روی هفت مبحث متفاوت در حال کار است انطباق دهد . بنابراین ما با مساله تازه ای در این زمینه مواجه هستیم ، که انرژی ای که تولید می کنیم بر روی سطوح برونی بنا تولید می شود و به درون ساختمان راه می یابد ، اما چگونه به درون ساختمان وارد می شود ؟

  • مهندس آسیه قرشی :

    جواب : معتقدند که در داخل بناهای فضاهای تجاری که به تعداد زیادی لامپ روشن است و از نور مصنوعی استفاده می شود ، می تواند در داخل خود بنا که روی به خورشید نیز ندارد از این انرژی استفاده کرد .

  • دکتر محمد منصور فلامکی :

    ما چگونه می توانیم به همان راحتی که تعیین حجم می کنیم و حجم را به صورت یکپارچه نمی بینیم ، به این سیستم فکر کنیم که به دست ما تغییر مکان می دهد و به دست ما به درون ساختمان هدایت می شود و نظم یافتگی خود را حفظ می کند ؟

  • مهندس آسیه قرشی :

    من فکر می کنم که این سلولها با توجه به ویژگیهایی که خودشان دارند یعنی اینکه استفاده از آنها به اشکال مختلف وجود دارد ، چه در ترکیب با شیشه ، چه در ترکیب با پانل ها و چه به صورت پوشش روی بخش های مختلف می توانند داخل ساختاری که ما برای معماری خود تعریف می کنیم قرار گیرند داخل ساختاری که ما معتقدیم که معماری ما باید به آن شکل استقرار یابد ، در صورتی که برای خصوصیات آنها مشکلی ایجاد نشود .
    ما اگر که در فرایند حجم سازی و استقرار بنا به یک اقدامی می رسیم که می خواهیم از این سلولها داخل آن نظام استفاده کنیم ، من فکر می کنم نظام حجم سازی و معماری ما بر نظام این سلولها مقدم است . زیرا امکان استفاده به اشکال مختلف از این سلولها وجود دارد . ما می توانیم از این سلولها استفاده کنیم به گونه ای که نظام معماری مارا تحت تاثیر قرار ندهد .
    استفاده از این سلولها یکسری اصول قطعی دارند اما در جزئیات این سلولها هستند که خود را با معماری ما منطبق می کنند . آنها این فرصت را به ما می دهند که ما نظام معماری را با نگاهی که بر این سلولها داریم منطبق کنیم و از شکل مناسب این سلولها بتوانیم استفاده کنیم .

  • دکتر محمد مهدی محمودی :

    فناوریهای جدیدی که وارد می شوند ، ما باید ببینیم که چگونه با معماری ما هماهنگ است ؟ ما در کشوری هستیم که از آفتابی قوی برخورداریم و از همه جای دنیا بیشتر معماران ایرانی با سایه آشنایی دارند . معماری گذشته ما در زمینه اینکه با وجود آن آفتاب چگونه فضا را برای انسان چه از نظر گرمایش و چه از نظر سرمایش مطلوب نمایند ، بسیار عالی کار کرده اند . ولی متاسفانه نفت باعث شد که ما همه مطالعاتمان را کنار گذاریم .
    آقای دکتر فلامکی اشاره فرمودند که چگونه این امر را قبول کنیم و آن را در داخل معماریمان شکل دهیم ؟ به اعتقاد من معماری جهانی شده است . شاید 700 سال پیش فکر می کردیم انتهای جهان اسپانیا است و یا از این طرف هند است .آشنایی ایران در این حد بود ولی در حال حاضر اطلاعات فوری به ما انتقال می یابند . پس معماری از طرفی جانی و از سوی دیگر مکانی است و بستگی به این دارد که در کدام مکان قرار گرفته است .
    پس این ابزارها و فناوریها در صورتی که بدانیم در کجا و با کدام هویت گذشته معماری ، اقلیم و برای چه قشر و کاربری ای شکل می گیرند می توانند وارد شوند . و آن زمان است که آن را به عنوان یک ابزار قبول کرده ایم و دیگران نمی توانند بگویند که این ابزار با هویت معاری ما هماهنگ نیست . بد نیست که معماری خود را بشناسیم و فناوریها را نیز بشناسیم که چگونه می توانند در معماری امروز ما استفاده گردند .

  • مهندس خوبچهر کشاورزی :

    از طرفی برای وجود این تکنولوژی خوشحال و از طرفی دیگر به دلیل اینکه بشر برای راحت طلبی خود بسیاری از منابع طبیعی را از بین می برد نگران هستم . به دلیل سیری ناپذیری بشر ما ضریب آنتروپی زمین را به جلو آورده ایم . شرایط امروز ما روی زمین باید 15 سال بعد اتفاق می افتاد . ما حدود 30 تا 60 میلیون سال از عمر خورشید و زمین کاسته ایم .

  • مهندس یزدان هوشور :

    سلولهای فتوولتاییک سابقه خود را در ایران دارد . ولی متاسفانه وقتی تکنولوژی جدید وارد ایران می شود این تکنولوژیها در حاشیه قرار می گیرند ، و آنقد دیر به خدمت گرفته می شوند که دوران آنها سپری می شود و از بین می روند . ما هنوز طریقه استفاده از دیوارهای سبک را یاد نگرفته ایم . تکنولوژیها می توانند ابزار کمکی باشند ولی نمی توانند بحث اصلی باشند . آنها فقط می توانند کمکی برای کم کردن بار قضیه باشند . در اینجا مبحث تجارت نیز مطرح است . به عنوان مثال وقتی شما 3D پنل را وارد می کنید کارخانه دار شما محاسباتی می کند که قیمت آجر 3 سانتی با آن به یک اندازه باشد و شما برای خرید به تفکر فرو روید . ما امروزه بیشتر از جنبه تجارتی شاهد جنبه دانشی قضیه هستیم .

  • دکتر داریوش زمانی :

    با تشکر از خانم مهندس قرشی که این امر را مطرح کردند . زیرا مطرح کردن نوآوری خود مسئولیت خاصی را به همراه دارد . پنل های خورشیدی قبلی سازه خود را داشتند و نگرانی از درز انبساط ، آب ، باران و غیره را نداشتند . در سالهای گذشته در صنایع ماشین سازی با این مطلب بسیار مهم معماری که تکلیف آب باران چیست ؟!دو مدل فکری مختلف را به پیش بردند اتوموبیل سیتروان درزها را باز گذاشت ، آب به داخل آمد و در داخل کانال کرد . ولی ماشین های دیگر مانند مرسدس بنز شروع به درز بندی کردند . به نظر من پنل های قبلی این آزادی را بیشتر به ما می داد .
    بر خلاف صحبتهای انجام شده که پنل های ارگانیک به روز بوده ، و نسل جدید استفاده از نیروی خورشید هستند از نظر سیستم استفاده در معماری به نظر من آن پنل ها شاید به معماری بیشتر نزدیک باشند . پروژه ای در بوشهر بود که می خواستیم در آن از شیشه های دو جداره استفاده کنیم . به پشت بام آن پروژه برای نظارت رفتیم دو کارگر را دیدیم که مشغول چسباندن دو شیشه به یکدیگر هستند !
    در جوامع پیشرفته صنایع قدم بر می دارن و اطلاعات را به دانشگاه می دهند ، دانشگاه نیز آنها را مطالعه می کند و بعد از آن دولتمردان هستند که تصمیم می گیرند چه کنند . ولی در ایران ما صنایع پیشرو نداریم . چه کسی مطالب ما را کنترل می کند ؟ در این جامعه وقتی دانشگاه چیزی را مطرح می کند وظیفه دارد آن بخشی را نیز که باید صنایع پیشرو موظف به جلو بردن آن هستند فرهنگ جامعه باید به پیش برد . اگر پنل های خورشیدی این جا به پیش نرفت به این دلیل بود که کسی فرهنگ آن را به وجود نیاورد . اما چه کسی باید برای این فناوریها فرهنگ سازی نماید ؟ مسئولین و یا معماران ؟

  • مهندس انوشه منصوری :

    انرژی نور خورشید در معماری گذشته ما درست مثل امروز در شیشه های رنگی خانه های قدیمی استفاده می شد و با تابش خورشید در زاویه های مختلف از این انرژی استفاده می کردیم . در ساختمان جای شیشه زرد یا آبی کاملا مشخص بود . زیرا آنها حرکت خورشید را می شناختند حتی نور با شیشه رنگی با زاویه خاص می توانست حشرات را نیز از خانه ها دور کند . گذشتگان ما به اندازه وسع خود از این انرژی استفاده می کردند .

  • مهندس فرخ محمد زاده مهر :

    وقتی این فناوری موجب ارزش می گردد که به تکنولوژی و تکنیک تبدیل گردد. و قاعدتا آن باید تبدیل به کالا یا رویه شود و در بازار آید . هر موضوعی دارای زبان علمی خاص خود است که ممکن است پیچیده باشد ولی وقتی کاربردی می شود به اندازه ای ساده می شود که همه ما می توانیم از آن استفاده کنیم .

بازگشت به صفحه اخبار







نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد