متروی بیلبائو در تاریخ 11 نوامبر 1995 با هدف بهبود وضعیت حمل و نقل شهری که بطور خلاصه در زیر بیان شده در بیلبائو راه اندازی شد:
-- کاهش حجم ترافیک شهری در مناطق مرکزی شهر
-- افزایش ضریب استاندارد خدمات حمل و نقل در کلان شهر بیلبائو
-- عملکرد مترو بعنوان محور اصلی حمل و نقل منطقه
-- کمک به احیای وضعیت شهر نشینی و اقتصادی
ساخت متروی جدید بیلبائو در بهبود روند بازسازی شهری
منطقه کلانشهر بیلبائو نزدیک به یک میلیون جمعیت دارد که این میزان جمعیت حدود 78% جمعیت بیزکایا و 43% جعیت نهایی ناحیه باسک (ناحیه ای در شمال اسپانیا) را تشکیل می دهد.
خود بیلبائو به تنهایی در حدود نیم میلیون جمعیت را در خود جای داده است. این مکان جایی است که تمام خدمات شهری و استانی در آن متمرکز شده است و دو سوم از مسافرت های درون استانی این منطقه به این مکان ختم می شود.
زمانی که این مترو راه اندازی شد میزان ترافیک شهری در حدود 1150000 مورد در هر روز گزارش شد در صورتی که فقط نیم میلیون از این میزان شامل حمل و نقل عمومی بود.
به طور خلاصه این مسائل شامل مواردی بود که طراحان شهری و مدیران پروژه های شهری در ساخت مترو لحاظ کردند.
ساخت مترو بهترین راه حل
در نهایت بهترین راه حل برای حل این مشکل ساخت مترو بود مترو دقیاْهمان چیزی بود که مشکل ترافیکی شهر را حل می کرد. بدین ترتیب طرح ها و موارد عینی یک سیستم حمل و نقل جمعی که راحت، مطمئن، بی خطر و مستقل از دیگر وسائط حمل و نقل _چرا که مکان عبور و مرور مترو با دیگر وسائط نقلیه متفاوت است_ باشد مد نظر قرار گرفت.
علاوه بر این با ساخت مترو این وسیله حمل و نقل به کانون سیستم حمل و نقل شهری تبدیل می شد که با توجه به در بر گیری دیگر شیوه های حمل و نقل می بایست از هماهنگی خاصی در کل سیستم حمل و نقل بهره می برد.
مستدلاْ باید گفت پروژه مترو در واقع محتمل ترین راه در امکان استفاده از سیستم حمل و نقل شهری می باشد. بنابرین مترو باید از مرکز شهر ،جایی که بیشترین ازدحام جمعیت و به تبع آن بیشترین حجم ترافیکی در آنجاست، عبور کند و همچنین با صرف کمترین هزینه سرویس دهی با کیفیت مطلوب صورت گیرد.
کار اجرایی ساخت مترو
از ابتدای شروع پروژه همه نگاه ها متوجه طراحی و معماری ایستگاههای مترو بود. این موارد فقط بر روی مسائل زیبا شناختی مکان متمرکز نمی شد بلکه تمامی ابعاد کاربردی، سهولت رفت و برگشت مترو و راحتی استفاده از آن لحاظ شد.
معماری با نام نورمن فاستر و گروهش مسوول ساخت ایستگاه های زیر زمینی مترو در نواحی مرکزی شهر شدند.
علاوه بر آن در راستای تحقق اهداف فاستر که شامل ابتکار، سادگی و کارآیی طرح بود سازمان متروی بیلبائو یک هسته مرکزی که نتیجه ادغام مفاهیم معماری و مهندسی بود را بمنظور فراهم آوردن خطوط ارتباطی روان و سریع و ساخت فضایی با ویژگی های خاص تشکیل داد.
خصوصیات برجسته پروژه فاستر به قرار زیر است:
-- درونی: طرز ساخت ایستگاه های داخلی تونل
-- مدخل ورودی: سربالایی اتصال مدخل ورودی، پلکان ها و راههای عبوری
-- بیرونی: طرح و قالب چشم انداز شهری و آنچه در سطوح خیابان ها قابل رویت می باشد
سه عامل بالا در رابطه با ساختار ایستگاه ها می باشد: تونلی بسیار عظیم با اندازه 160 متر مربع که در آن مسیر عبور و مرور مترو، سکو ها و پلکان ها بنا شده است.
مدخل ورودی مخصوص عابرین پیاده باراهرویی که به پلکان ها و نهایتاْ به سکو ها و خیابان منتهی می شود طراحی شده است. راهرو و ردیف های اول پلکان به سقف متصل شده که همه این عوامل به زیبایی و کار آیی این مترو منجر گردیده است.
وسعت و پهنای بسیار زیاد تونل ها موجب شده که مسافران احساس خفگی نکرده و هر چه نیاز دارند در دسترسشان باشد.
Metro Bilbao
Metro Bilbao on 11 November 1995 with the aim to improve urban transportation in the following brief speech in Bilbao was launched:
- Reduce the volume of traffic in central city areas
- Increasing the coefficient standard transport services in Metropolitan Bilbao
- Function as the principal axis Metro Area Transport
- To help revive economic status and urbanization
Construction of new Metro Bilbao improve the process of urban reconstruction
Bilbao metropolitan area has a population of nearly a million that this population of about 78% of the population and 43% Byzkaya final Jyt Basque region (region in northern Spain) make up.
Bilbao itself alone in about half a million people in their place has. The location where all municipal and provincial services are concentrated in two thirds of travel within the province of the region ends here.
When the Metro was launched in the amount of traffic about 1150000 items per day was reported, if only half a million of this amount was included public transport.
In short, these issues include the city planners and project managers in terms of urban construction to Metro.
Metro construction best solution
Ultimately the best solution to solve this problem was to build underground metro Dqyahman something that the city's traffic problem would resolve. Thus, plans and objective cases of a mass transportation system, the convenient, secure, safe and independent from other transit transportation _ because the location of other transit subway _ is different vehicles were considered.
In addition, construction of subway transportation device center city transportation system into which the measures in the other modes of transportation must coordinate specific total transportation system uses.
Mstdla subway project must be said the most likely way to take advantage of the urban transportation system is. So should the city subway, where most crowds and consequently the highest volume of traffic there, and pass only the lowest cost service with high quality occur.
Executive subway construction work
Project from the beginning realized all eyes were subway stations design and architecture. These issues only on cognitive beautiful place but was not focused on all aspects of practical, easy subway trip and was considered easy to use.
Architecture with Norman Foster and his team responsible for building underground subway stations in central town.
In addition, Foster's goals, including innovation, simplicity and efficiency of the organization plan, Metro Bilbao was a result of merging the core concepts of architecture and engineering were the lines of communication in order to provide smooth and fast and making space with special features formed.
Features to Foster project are:
- Internal: how to build stations inside the tunnel
- Entrance: connection uphill entrance, stairs and paths passing
- External: urban design and landscape format and what level is visible street
Top three factors related to the structure of the station is: a very large tunnel size 160 square meters in which subway route traffic, and stairs to the platform is built.
Entrance for pedestrians Barahrvyy the stairs and platform and eventually lead to the street is designed. Corridor and stairs to the first row of roof connected to the beauty of all these factors and drive has resulted in the subway.
Breadth and width of the large tunnels that have caused the passengers did not feel sadness and in what need is Dstrsshan.
با سلام.
من دانشجوی رشته معماری هستم .خیلی خوشحالم با وبلاگ شما اشنا شدم.
امیدوارم موفق باشید.