شرکت طراحی داخلی SHH ، اخیرا” وظیفه ی طراحی داخلی برای چندین شعبه از مجموعه رستوران های “مک دونالد ” را در نقاط مختلف انگلیس بر عهده گرفته. از چند سال قبل، شعبه های اروپایی ” مک دونالد ” ، شروع به تغییر در طراحی های داخلی خود کردند، به طوری که هم اکنون بعضی از شعبات آن از بهترین نمونه های یک طراحی داخلی مدرن و معاصر است.
البته شاید به نظر شما هم این همه رنگ تند که در این طراحی ها صورت گرفته بیشتر اشتهای مشتریان را کور می کند تا اینکه آنها را تحریک به خوردن کند ، ولی این امر برای این صورت گرفته که نسل جوانی که اکثریت مشتریان این فست فود ها را تشکیل میدهند، تمایل بیشتری به استفاده از آنها داشته باشند، به عبارت دیگر این محل ها فقط برای غذا خوردن نیست، بلکه محلی است که شما میتوانید در آن چند دقیقه ای را به گپ زدن با دوستتان بپردازید . در نمونه های جدید این طراحی ها، قرار گرفتن صندلی های راحت تر به جای صندلی های پلاستیکی قبلی ، اضافه شدن المان های طاقچه مانندی برای خوردن غدا در همان محل ، قرار گرفتن چند دست مبل و همچنین نور پردازی های مدرن تر ، مد نظر قرار گرفته.
طراحی داخلی منحصر به فردی که در این خانه به نام humlegården به کار رفته، بر اساس الگوهای سنتی خانه های سوئدی ، توسط دو معمار به نام های carl Larsson و josef frank طراحی شده. علاوه بر بافت سنتی خانه های سوئد، محیط اطراف این خانه هم در نوع انتخاب رنگ آن موثر بوده، چراکه محیط سر سبز اطراف این خانه ،فصل به فصل دچار تغییر رنگ می شود؛ از سفیدی و خاکستری زمستان تا روشنی و سبزی تایستان و قرمز و زرد پاییز.
برای شروع، این گروه معماری، ساختمانی نسبتا” قدیمی و با کیفیت را که در دوره ای حتی به عنوان هتل هم مورد استفاده قرار گرفته بود ، تقریبا” به صورت کلی بازسازی کردند. آنها از رنگ ها و شکل های خاص برای هر قسمت خانه استفاده کردند، به طوری که رنگ های هر قسمت، در انتهای اتاق ها به تدریج با رنگ های بخش های مرتبط ترکیب میشدند.
برای این تنوع رنگی ، انها از پارکت های کف بنا که هر کدام جداگانه به صورت سایه و نیم سایه و رنگ اصلی رنگامیزی شده بود استفاده کردند و در انتها هر کدام را به صورت مجزا در محل خاص خود نصب کردند، به طوری که رنگ و محل هیچ پارکتی به صورت اتفاقی انتخاب نشده. برای تاثیر گذاری بیشتر این تنوع رنگی فوق العاده، تمامی وسایل داخلی این خانه به رنگ سفید خالص طراحی شده است.
منبع : www.1memar.net
مهلت ارسال خلاصه مقالات به همایش ملی "معماری فضاهای کتابخانهای" که آذرماه امسال در اصفهان برگزار میشود تمدید شد.
آخرین مهلت دریافت خلاصه مقالات همایش ملی معماری فضاهای کتابخانهای که پیش از این 31 تیرماه تعیین شده بود تا نیمه مرداد تمدید شد.
این همایش به همت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران (شاخه اصفهان) در روزهای 4 و 5 آذرماه در اصفهان برگزار میشود و هدف از برگزاری آن نزدیک کردن دیدگاههای معماران و مهندسان مشاور با متخصصان کتابداری درباره معماری و اجرای پروژههای ساختمانی کتابخانهها است.
از جمله محورهایی که برای این همایش در نظر گرفته شده میتوان به بررسی وضع موجود معماری و اجرای بناهای کتابخانهها در کشور، معیارهای کیفیت در معماری کتابخانهها، استانداردها در معماری کتابخانهها، طراحی داخلی، طراحی فضاهای بیرونی، ایمنی و امنیت در معماری، نوسازی و مناسبسازی ساختمانهای کتابخانهها و پیشرفتهای نو در معماری فضاهای کتابخانهای در جهان اشاره کرد.
علاقمندان به ارائه مقاله در این همایش میتوانند از طریق سایت آن ثبتنام و مقاله خود را ارسال کنند و دبیرخانه همایش مقالاتی را که از طریق دورنگار و پست ارسال شوند مورد بررسی قرار نمیدهد.
خلاصه مقالات پذیرفته در همایش در قالب کتاب خلاصه مقالات چاپ خواهد شد.
آدرس دبیرخانه همایش اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معاونت پژوهشی است.
نخستین همایش ملی چهار تاقی ،کارکرد و هویت تاریخی 15 و 16 مهرماه جاری به همت پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر تاریخی نیاسر برگزار میشود .
به گزارش میراث آریا(chtn) مدیر پایگاه شهر تاریخی نیاسر گفت: اگر چهارتاقی را نوعی ساختار بدانیم که ردپای آن در جای جای معماری ایران به وضوح دیده می شود، باید اضافه کرد که در عرصه پژوهش، فرهنگ و معماری کشور با چندگانگی نظری در مورد آن مواجه هستیم.
حسین راعی افزود: گروهی واژه چهارتاقی را زاییده تفکرات پژوهشگران غربی در اواخر دوره قاجار و پس از آن میدانند و گروهی بر این باورند که چهار تاقی نوعی ساختار کالبدی است که ابتدایی ترین حضورش در معماری آتشکده هاست و از ارتباط این ساختار با آتشکده ها و آیین مرتبط به آن سخن می گویند .
مدیر پایگاه شهر تاریخی نیاسر ادامه داد:برخی نیز چهارتاقی را، جدای از موضوعات فوق، احتمالاً مرتبط با ویژگی های نجومی میپندارند.
وی تصریح کرد: مباحث فوق، محورهای گفتمان علمی این همایش را تشکیل می دهد و ما بر آنیم تا با ارائه تعریفی دقیق تر از چهار تاقی، به تاثیر این ساختار در معماری و ادبیات این مرز و بوم بپردازیم.
راعی اضافه کرد: موضوعاتی نظیر چرایی و چگونگی ثبت جهانی چهارتاقیها و نحوه برخورد با آنها در امر حفاظت و مرمت نیز بخشی دیگر از محورهای این همایش را تشکیل میدهد.
وی خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در همایش باید حداقل قبل از تاریخ 31 تیرماه 1388 خلاصه مقالات خود را (منطبق بر اصل مقاله) مشتمل بر 300 کلمه به همراه cd، آدرس پست الکترونیک و شماره تلفن تماس به دبیرخانه همایش ارسال کنند.
راعی با اشاره به اینکه در صورت پذیرفته شدن چکیده، آخرین مهلت ارسال اصل مقاله 15 شهریور 1388 خواهد بود ، افزود: برگزارکنندگان این همایش مدیریت پایگاههای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر تاریخی نیاسر است .
راعی در ادامه به آدرس دبیرخانه همایش اشاره کرد و گفت : آدرس دبیرخانه تهران: خیابان آزادی، تقاطع یادگار امام، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، دفتر مدیریت امور پایگاهها با تلفن : 66044208دورنگار: 66035298 پست الکترونیک: www.paygahha.ir است .
وی اضافه کرد:همچنین دفتر پایگاه نیاسر واقع در استان اصفهان، کاشان، شهر تاریخی نیاسر، محله درب کوشک، دفتر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر تاریخی نیاسر و تلفاکس:3223373-0362 نیز آماده پاسخگویی به شرکت کنندگان است .
وی با بیان اینکه این همایش روز نخست در تهران و روز دوم در نیاسر برگزار میشود ، توضیح داد: اصل مقالات تأیید شده با حفظ امتیاز، چاپ و منتشر خواهد شد.
روش معماران گذشته ایرانی در بهکارگیری این عناصر، در راستای آن بوده تا از جذابیت فُرم کاسته شود و به غنای فضا افزوده گردد.
دکوراسیون ھر خانه ای معرف سلیقه بانوی آن خانه است .
میخواھیم نکاتی را به شما یادآوری کنیم که با استفاده از آنھا میتوانید ھنر ناب ایرانی را وارد خانه ھایتان کنید و از دکوراسیونی کاملا سنتی و زیبا بھرهمند شوید. تاقچهھا، رفھا، ارسیھا، ھشتیھا، حوضھا و باغچه ھا، تنھا شماری از عناصر کالبدی طراحی داخلی در ایران ھستند. روش معماران گذشته ایرانی در بهکارگیری این عناصر، در راستای آن بوده تا از جذابیت فُرم کاسته شود و به غنای فضا افزوده گردد.طراحی داخلی یک ساختمان، داستانی است که شخصیت اصلی آن خود انسان است؛ در این بین حضور او در این فضا، چگونگی آن و ویژگیھای فضایی که انسان در آن قرار میگیرد، میتواند تداعیکننده اصولی باشد که در ادامه 7 اصل از آنھا را میخوانید :
1- نور را دریاب :
نور عنصری است که با آن دیدن اشیا ممکن میشود. چه بسا نورپردازی مناسب یک فضا آن فضا را خوشامد و چشمنواز کند. نورپردازی در کنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملکردی ھم دارد. نور مناسب در طول شب در یک فضای داخلی میتواند حس محدود بودن یا ابھام و ھراس را برطرف کند. نور مناسب یک اتاق حتی میتواند چھره آدمی را گرم و صمیمی کند. به کمک نورپردازی میتوان یک فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل کرد. پس، از باب مثال، غذاخوری باید نور ملایم و گرمی داشته باشد یا بھترین نورھا برای حمام، منابع نوری کم ولتاژ ھستند .
2- فرم را بشناس :
فرم، توده فیزیکی یک شی است که سهبعدی بوده و وزن دارد. فرم معمولاً به پوسته بیرونی بنا نسبت داده میشود، در حالی که فضای داخلی ھم فرم خاص خود را تشکیل میدھد. معمولاً فرم فضای داخلی تابعی از عوامل مختلف است .
3- فضا را احساس کن :
فضا را محدوده در دسترس کاربران دانستهاند. در طراحی داخلی معمولاً استفاده موثر از فضا و ارتباط آن با محیط، مھم است. مسالهای که در رابطه با فضا مطرح میشود، رعایت ابعاد انسانی در طراحی داخلی است. در طراحی داخلی میبایست رابطه درست انسان با فضا تعریف شود و ابعاد بدن انسانھا برای سھولت دسترسی ھای فضایی مد نظر قرار گیرد .
4- بافت را لمس کن :
بافت مشخصهای از یک شئ است که با لمسکردن یا دیدن به چشم میآید. بافت میتواند نرم یا خشن، کشیده یا برجسته، زبر یا مخملین و یا ابریشمی باشد. در طراحی داخلی پوسته ھا و سطوح فضایی معمولاً بسته به عملکرد ھر فضا تغییر میکند .
5- شکل را بیازمای:
شکل، خط بیرونی یک شئ را تشکیل میدھد. در معماری معمولاً شکل و فرم را با ھم اشتباه میگیرند. معمولاً شکلھا یا طبیعی ھستند یا غیرقابل مشاھده یا ھندسی. در ترکیب بندی یک فضا شکل اشیا عامل تعیینکنندهای است. طراحان داخلی به کمک این عامل میتوانند ترکیبات بصری گوناگونی پدید آورند .
6- رنگ را در ھم بیامیز :
در تعریف رنگ آن را خاصیت بصری فرم دانستهاند. در حقیقت عنصر فرم از طریق رنگ معنا مییابد. رنگ در طراحی داخلی احساس آدمی را تحتتاثیر قرار داده و روی فرم تأکید میکند، ضمن آنکه رنگ، حس مقیاس را ھم موجب میشود .کاربرد رنگ ھم، از یک فضای داخلی به فضای دیگر فرق میکند و در کاربرد رنگ، توجه به خصلتھای روانی آدمیان ضرورت تام دارد .
7- حجم را بشناس :
حجم عنصر مھم طراحی داخلی است. در معماری سنتی ایران، شاھد فضاھای پر و خالی احجام معماری ھستیم. مقرنسھا و گوشوارهھا خود بخشی از احجام خالی ھستند. در این معماری مسائل حجمی اھمیت زیادی دارد. ما فضای داخلی را به واسطه لایه بیرونی بنا درک میکنیم. این لایه بیرونی در حقیقت ھمان حجم کلی بناست.