مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

گیاهان زنده بخشی از دکوراسیون خانه

گیاهان زنده بخشی از دکوراسیون خانه

یکی از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین شیوه‌های استفاده از گل‌ها و گیاهان، به کارگیری آنها در چیدمان داخلی و خارجی خانه است؛ به عنوان مثال برای مرزبندی بین دو حیاط کنار هم، مشخص کردن مسیر حرکت، ایجاد سایه‌بان، پوشاندن گوشه دیوارها یا نماهای تیز و خشن، ایجاد محیطی آرامش‌بخش و زیبا، زیباسازی محیط داخلی خانه‌ها و… گیاهان نقش عمده‌ای دارند. اما گاهی کاربرد نابجای گیاهان می‌تواند هارمونی چیدمان را به هم زده و از زیبایی آن بکاهد.
بنابراین برای ایجاد هارمونی مناسب، با استفاده از اطلاعات جدول رنگ‌ها، سردی و گرمی و تاثیر آن‌‌ها بر روحیه افراد می‌توانیم دکوراسیون را تغییر دهیم. برای مثال استفاده از رنگ‌های تند و درخشان در کنار یک رنگ تیره، تصویری ماندگار در ذهن ایجاد می‌کند. تقسیم‌بندی رنگ‌ها به دسته‌های سرد و گرم به دلیل تاثیری است که بر روح و روان افراد می‌گذارند.
رنگ‌هایی که در نزدیکی رنگ قرمز قرار دارند، رنگ‌های گرم نامیده می‌شوند که محرک سیستم عصبی‌اند، احساسات ما را قوت می‌بخشند و تشدید می‌کنند و گاهی هم عامل خشم و عصبانیت می‌شوند. این رنگ‌ها در همان برخورد نخستین، تعداد ضربان قلب، هیجانات و همچنین توان انتقال سلول‌های انرژی‌زا را در بدن افراد افزایش می‌دهند. رنگ‌های اصلی زرد و قرمز یا ترکیباتی از قبیل نارنجی، بنفش متمایل به قرمز از جمله رنگ‌های گرم هستند. رنگ‌های گرم برای مکان‌های ورزشی و شاد و محیط‌های کاری که نیاز به شادابی و طراوت زیاد دارند گزینه مناسبی هستند.

ادامه مطلب ...

از گذر گل تا دل - معماری و موسیقی

کتاب «از گذر گل تا دل» تالیف سیدحسام‌الدین سراج روانه کتابفروشی‌ها شد. سراج علاقه به موسیقی و معماری و دریافت وجوه اشتراک این دو هنر را دلیل تالیف این کتاب دانست و توضیح داد: در این تحقیق نماهای معماری به زبان موسیقی ترجمه و نشان داده شده‌اند. وی با بیان اینکه کتاب «از گذر گل تا دل» موضوع پایان نامه دکترای وی بوده است، اظهار کرد: تحقیق و پژوهش این کتاب چهار سال وقت برد ولی قبل از اینکه موضوع تحقیق دکترایم انتخاب شود درباره آن مطالبی را گردآوری کرده بودم. به نوشته وی این اثر مباحث اولیه مربوط به زیبایی‌شناسی تطبیقی معماری و موسیقی را مطرح می‌کند.
کتاب حاوی پنج فصل «انسان، هنر زیبایی»، «هندسه و عدد؛ رموز مکنون هستی»، «زیبایی‌شناسی نسبت‌ها در موسیقی و معماری»،‌ "تطبیق نسبت‌ها در نور و صوت" و "معماری نغمه، ترجمان تصویری ملودی، ترجمان ملودیک معماری" است.
کتاب «از گذر گل تا دل» با شمارگان دوهزار و ۲۰۰ نسخه و به قیمت ۹هزار تومان از سوی انتشارات کتاب نیستان به فروش می‌رسد.

چهاردهمین کارگاه پیشرفته معماری

چهاردهمین کارگاه پیشرفته معماری

قابل توجه مهندسان معمار و دانشجویان رشته معماری
چهاردهمین کارگاه پیشرفته معماری برگذار میشود
استاد مدعو:کریس بس (Chis Bosse)
فارق التحصیل رشته مهندسی معماری از دانشگاه اشتوتگارت آلمان استاد مهمان دانشگاه صنعتی سیدنی
زمان و مکان برگذاری :
بندر عباس :سه شنبه 26 مهر 1390 - هتل هرمز
تهران : چهار شنبه 27 و پنج شنبه 28 مهر 1390 - سالن همایش سازمان مدیریت صنعتی
ثبت نام بصورت اینترنتی و از طریق وب سایت    WWW.TOSKAL.IR  انجام می شود .

ادامه مطلب ...

مسابقه طراحی آرم سه سالانه معماری ایران

مسابقه طراحی آرم سه سالانه معماری ایران

سه سالانه معماری ایران با هدف معرفی و ثبت فعالیت‌های معماری در ایران از سال 1391 توسط کانون معمار دانشگاه تهران، برگزار خواهد شد.بر این اساس کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران در نظر دارد طراحی آرم سه سالانه معماری ایران را به مسابقه بگذارد.
شرکت در مسابقه و ارائه طرح برای تمامی هنرمندان آزاد است.طرحها باید به صورت فایل jpg با کیفیت 300 dpi در لوح فشرده و همچنین یک نسخه چاپ رنگی در اندازه A4 ارسال شوند.ارسال توضیح طرح، حداکثر در یک صفحه A4 به صورت جداگانه آزاد است.
مهلت ارسال آثار : 9 مهرماه 1390
علاقمندان به شرکت در مسابقه طراحی نشان این مراسم، می‌توانند با دبیرخانه کانون تماس بگیرند.
77503385 و 77538292

نمایش فیلم - از میدان توپخانه تا عمارت قزاقخانه

خانه فیلم معمار برگزار می‌کند: "از میدان توپخانه تا عمارت قزاقخانه"
نمایش فیلم‌های میدان بی‌حصار و عمارت قزاقخانه
با سخنرانی فرخ محمدزاده‌مهر و فرامرز پارسی
زمان: پنج‌شنبه 31 شهریور 1390 ساعت 17 تا 30: 19
مکان: خانه هنرمندان ایران ، تالار جلیل شهناز

نمایش فیلم - از میدان توپخانه تا عمارت قزاقخانه

چهره‌های سرشناس و ناشناس

مروری بر آثار و اندیشه‌های آموس راپاپورت-1

Prominent figures and unknown
Overview of the works and ideas of Amos Rapoport-1


چهره‌های سرشناس و ناشناس

آموس راپاپورت ، یکی از چهره‌های سرشناس معماری و طراحی شهری است که نظریات متفاوتی درباره فضا دارد، نظریاتی که بسیار بر بعد فرهنگ تاکید می‌کنند. از همین‌رو او توانسته علاوه بر حوزه معماری و طراحی شهری، در حوزه انسان‌شناسی نیز جای خود را به عنوان یکی از نظریه‌پردازان فضا تثبیت کند. نتایج پژوهشی که چند سال پیش، موسسه "طراحی شهری" بریتانیا انجام داد و در آن با روش دلفی از 3000 متخصص شهرسازی در سطح بین‌المللی نظرسنجی کرد گویای نقش غیرقابل انکار راپاپورت و نظریات او در دوران معاصر است. نتایج این نظرسنجی، نام راپاپورت را در لیست 26 نویسنده برتر دنیا در نیمه دوم قرن بیستم قرار داد و کتاب «جنبه های انسانی شکل شهر» او نیز جزء  34 کتاب مرجع برتر حوزه شهرسازی شناخته شد.در مباحث نظری معماری از رویکردهای مختلفی در بررسی و مطالعه فضا یاد می‌شود که از آن جمله می‌توان به «رویکرد تاریخی» اشاره کرد که هدف اصلی آن، تعیین قدمت بناست و از این طریق قصد دارد بنا را در شرایط اجتماعی و سیاسی و اقتصادی زمان خود تحلیل کند. «رویکرد معناگرا یا سنت‌گرا» دغدغه شناخت نمادها و معانی و مفاهیم نهفته در اثر معماری را دارد. «رویکرد عملکرد‌گرا» ویژگی‌های کاربردی بنا را بررسی کرده و از نظر آن‌ها همه بخش‌های ساختمان باید کاربرد داشته باشد. در مقابل این رویکرد، »رویکرد فرم‌گرا» قرار می‌گیرد که بیشتر جنبه‌های زیبایی‌شناسانه را مدنظر قرار می‌دهد تا عملکرد. تناسبات، ترکیب‌بندی‌ها و مسائل مربوط به زیبایی در این‌جا بررسی می‌شوند. «رویکرد تکنولوژی‌گرا» هم به دنبال آشکار ساختن مظاهر تکنولوژی در بناست. «رویکرد طبیعت‌گرا» محیط زیست را مدنظر دارد و چرخه زندگی و انرژی‌های پایدار را کانون توجه خود قرار می‌دهد. در کنار همه این‌ها می‌توان از «رویکرد فرهنگی- اجتماعی» هم نام برد که هدف اصلی این دسته از معماران، شناخت جامعه و فرهنگ با استفاده از بناست و توجه ویژه‌ای نیز بر معماری عامیانه و مردمی دارند. آموس راپاپورت از نظریه‌پردازان مهم این رویکرد نسبت به معماری است.

ادامه مطلب ...

معماران کشوری سفیران معرفی بیرجند‌

فرماندار بیرجند گفت: باید از ورود معماران ایران به بیرجند حداکثر بهره‌برداری را کرد، زیرا آنان سفیران معرفی بیرجند هستند.
محمد علی قاسم‌زاده نداف در بازدید از کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند در معرفی شهرستان اظهار داشت: بیرجند یکی از شهرهای با تاریخ طولانی و فرهنگ اصیل و دست نخورده و بناهای تاریخی است و جزو مواریث فرهنگی کشور به شمار می‌آید. وی ادامه داد: در داخل شهر بیرجند، تقریباً دو پنجم بافت شهری‌مان، بافت فرسوده است و 80 درصد این بافت، جزو بناهایی است که از سوی میراث فرهنگی مورد توجه قرار گرفته، ثبت شده و اجازه ساخت و ساز در آنها داده نمی‌شود.
فرماندار بیرجند در مورد تاثیر این کارگاه بر منطقه گفت: برگزاری چنین کارگاهی و ورود طیف معماران و هنرمندان به شهر بیرجند را یک پدیده مبارک و میمون می‌دانم که می‌تواند به ما ایده‌های جدیدی بدهد و سبب شود که بتوانیم در حوزهی بافت فرسوده، سرمایه‌گذاری‌هایی با رویکرد فرهنگی و معماری اسلامی جذب کنیم.

ادامه مطلب ...

برگزاری نمایشگاه عکس به مناسبت انتشار کتاب از پاریس تا آکروپولیس

برگزاری نمایشگاه عکس به مناسبت انتشار کتاب از پاریس تا آکروپولیس

نمایشگاه عکس سحر عشقی ثانی به مناسبت انتشار کتاب از پاریس تا آکروپولیس در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.
این نمایشگاه تا تاریخ 31 شهریور ماه هر روز از ساعت 14 تا 20 برای بازدید عموم برقرار است.

فراخوان ششمین جایزه بین المللی هنر لاگونا - ونیز ایتالیا

فراخوان ششمین جایزه بین المللی هنر لاگونا - ونیز ایتالیا


*دریافت فایل اطلاعات ششمین جایزه بین المللی هنر لاگونا ( دزیافت فایل )


کارگاه های تخصصی " گفتگوهای معمارانه "

به مناسبت روز جهانی اسکان بشر
معیارهای سکونت گاه( نادر اردلان )/ کیفیت سکونت (بهرام شیردل )


کارگاه های تخصصی

سوم اکتبر هر سال به عنوان روز جهانی اسکان بشر از سوی سازمان ملل متحد شناخته شده است. این توجهی عمیق و شایسته از سوی سازمان ملل به موضوع بسیار مهم و حیاتی سکونت است. در این روز، رویدادهای گوناگونی در سطح جهان برگزار می شود و برنامه اسکان بشر از کوشش های جمعی متخصصان مدیران ، سازمان های مردمی و همه دست اندرکاران تقدیر و تشکر می نماید.
به این مناسبت در سال جاری در ایران کارگاههایی توسط بخش BLP دفتر منطقه ای برنامه اسکان بشر با عنوان " معیار های سکونت گاه" و "کیفیت سکونت" برگزار می گردد. این کارگاهها توسط دو تن از بزرگترین معمارهای ایرانی؛ نادر اردلان و بهرام شیردل برگزار خواهد گردید.
معیارهای سکونت گاهی و کیفیت سکونت دو موضوع اصلی در حوزه " فضای زیست" هستند. تاکید بر پایداری وترجمان مفهوم توسعه پایدار در شهرهای معاصر با توجه به محدودیت های گوناگون مادی و معنوی  مقوله قابل اهمیتی است که در فرآیند های توسعه قابل پیگیری و تحقق است.
بدین وسیله از همه معماران، طراحان و برنامه ریزان شهری ،کارشناسان شهری و دانشجویان معماری و شهرسازی به منظور حضور در این رویداد علمی دعوت به عمل می آید.



دریافت فایل اطلاعات کارگاه ( دریافت فایل )

_________________________________

ادامه مطلب ...

اعلام نتایج داوری مسابقه سایه گاه آشنایی

اعلام نتایج داوری مسابقه سایه گاه آشنایی


در تاریخ 90/6/14 اعضا هیات داوران مسابقه سایه گاه آشنایی جهت داوری گرد هم آمدند و در همین روز تعداد ۵۵ اثر واصل شده به دبیرخانه مسابقه را در سه مرحله مورد ارزیابی قرار دادند.  هیات داوران بر این باور بودند که کافی نیست معماری بومی را مد نظر و الگوی کار قرار داد بلکه باید آن را ارتقا بخشید و به شیوه ای خلاق الگوهای معماری بومی را معاصر نمود.
نکات حایز اهمیت در این مسابقه تعداد بالای شرکت کنندگان و کیفیت مناسب آثار وارده بود که همین ویژگی ها امر قضاوت رابرای داوران بسیار مشکل می نمود و حذف آثار پس از گفتگو و تبادل نظر فراوان صورت گرفت.
در مرحله اول تعداد ۳۲طرح و در مرحله دوم تعداد ۱۰طرح شرایط ورود به منتخب هیات داوران از دست دادند.

ادامه مطلب ...

نکوداشت معمار زنده‌یاد محمد کریم پیرنیا

نکوداشت معمار زنده‌یاد محمد کریم پیرنیا

نکوداشت زنده‌یاد «محمد کریم پیرنیا» از هنرمندان معمار، 27 شهریور ماه برگزار می‌شود. پیرنیا یکی از برجسته‌ترین معماران ایرانی سنتی و پایه‌گذار نگرش نوین به فرهنگ و تاریخ معماری ایرانی اسلامی است که قرار است به بهانه سالروز تولدش در موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، مراسمی برگزار شود. در مراسم نکوداشت زنده‌یاد محمد کریم پیرنیا که در تاریخ 27 شهریور ماه از سوی انجمن مفاخر معماری ایران برگزار می‌شود، قرار است هنرمندان و اساتیدی همچون پیروز حناچی، حسین سلطان‌زاده، حامد مظاهریان و غلامحسین معماریان سخنرانی کنند.

این مراسم در تاریخ یاد شده از ساعت 16 تا 19 برپا می‌شود. محمد کریم پیرنیا 25 شهریورماه 1299 خورشیدی در شهر یزد از پدری نائینی و مادری اهل یزد به دنیا آمد. او بعدها برای ادامه تحصیل در دانشگاه به تهران آمد، اما بعد از مدتی رشته ادبیات را رها کرد و در نخستین کنکور دانشکده هنرهای زیبا شرکت کرد و قبول شد.
در آن زمان در دانشکده هنرهای زیبا توجه چندانی به معماری ایرانی نمی‌شد. این موضوع چنان که پیرنیا در گفته‌هایش بر آن تاکید کرده، موجب رضایت خاطر او قرار نگرفت و سرانجام دانشکده هنرهای زیبا بدون آن که تحصیلات خود را به اتمام برساند، ترک کرد و به بررسی‌ و تحقیقات فردی خویش متکی شد.
پیرنیا در این مسیر تلاش کرد تا با بررسی بناها و گفتگو با معماران و استادکاران قدیمی برخی از ویژگی‌ها و اصول معماری ایرانی را مورد شناسایی قرار دهد و به تدریج حاصل برخی از آن‌ها را طی مقالاتی که تدوین کرد، در اختیار عموم قرار داد. خودش می‌گوید: من سال اول دانشکده‌ام را با چهار پروژه تمام کردم که همه آنها نمره اول شد و مدال گرفت. تقریبا نیمی از سال بیکار بودم و بعد هم که دیدم در آنجا خبری نیست به دنبال پیرمردهایی که خوشبختانه آن موقع زنده بودند و از آنها بسیار آموختم.

ادامه مطلب ...